För några månader sedan skrev jag artikeln Hur du använder LinkedIn för att skaffa ditt drömjobb i sportbranschen här på bloggen. Nu är det dags att publicera ett liknande inlägg, för att ge tips på hur du kan bygga ditt personliga varumärke med hjälp av Twitter.
Precis som med LinkedIn-konton, är Twitter-profiler en av de sökresultat som kommer högst upp om man exempelvis söker efter personer eller företag på Google och andra sökmotorer. Det innebär alltså att din profil på Twitter (och på LinkedIn) är ett skyltfönster för andra som vill få reda på mer om dig. Nedan listar jag några punkter som är viktiga att tänka på för att vårda och främja ditt personliga varumärke, vare sig du söker jobb inom sport & idrott eller om du vill marknadsföra dig själv eller ditt företag.
Fyll i alla delar av din profil
Twitter ger dig möjligheter att i din profil visa upp din professionella sida med en bild, textbiografi och länk till en annan webbplats. Att ha en bild som tydligt visar ditt ansikte anser jag vara obligatoriskt, alternativt företagsloggan om det handlar om företagets profil på Twitter. När det kommer till din biografi har du 160 tecken till att skriva en kort beskrivning om dig själv (vad du gör, vem du hjälper och hur du hjälper dem). Har du en blogg eller hemsida så länka till den webbplatsen eller till din LinkedIn-profil. Att lägga till ett sidohuvud foto som representerar dig är också att rekommendera.
Gör dig känd som en expert eller resurs
Detta kan du göra genom att skriva tweets om ditt expertisområde, dela andras tweets (retweeta), tipsa om artiklar, andra experter och hemsidor inom samma område m.m. Ett bra sätt att komma igång är att identifiera de andra experterna inom samma område och se vad de skriver om, och se vad deras följare retweetar och favoritmarkerar, för att få en en bild av vad som fungerar och skapar engagemang.
När du har identifierat dessa experter kan du även börja svara, kommentera, diskutera, favoritmarkera och retweeta deras tweets. Vilket kommer göra att deras följare får upp ögonen för dig. Om du är kunnig inom ämnet, så kommer du mer och mer framstå som en expert när du skriver och diskuterar med andra experter.
Få fler följare
Ställ dig själv frågan, hur ser min målgrupp ut? Är det samma som mina konkurrenters eller andra experter inom samma områden? Gå då in på deras profil och börja följa några av deras följare. Min uppfattningen att de flesta av dessa personer då kommer börja följa tillbaka. Du kan även länka till din Twitter-profil från din webbplats och andra sociala medier (Facebook, LinkedIn mfl.), inkludera ditt användarnamn på dina visitkort samt i din e-postsignatur.
Men i grund och botten handlar det om att skriva intressanta tweets som din målgrupp har värde av att ta del av, vilket kommer resultera i att andra lägger märke till dem, och då retweetar det till sina följare.
Hur använder du Twitter för att stärka och främja ditt personliga varumärke? Vad är ditt bästa tips att dela med dig av till andra?